Vorig weekend was ik met K. in het Shambhala Centrum Rotterdam voor meditatieweekend niveau 5: Open Hemel, Oorspronkelijke streek. De niveaus volgen elkaar op, er zit een bepaalde logica in. Iedere keer wordt op een iets andere manier uitgelegd wat mediteren is. Onze leraar Hans Zwart legt deze keer uit dat meditatie gaat over aanwezig zijn, dat vergeten we vaak, maar we kunnen het ons steeds weer herinneren. Mediteren heeft drie aspecten: houding, ademhaling en geest. Zo zijn er een aantal punten van de houding te benoemen: midden op het kussen zitten, benen gekruist, handen op de bovenbenen, rechte rug, hoofd in een lijn met de wervelkolom en de ogen geopend (we slapen niet). Een waardige, koninklijke en wakkere houding. De ademhaling: die is alleen maar in het nu. De geest: dat zijn onze gedachten die zich aandienen, maar steeds kunnen we ervoor kiezen om terug te keren naar de nu-heid.
Last weekend I was at the Shambhala Centre Rotterdam for meditation weekend level 5: Open sky, original stroke. The levels are sequential and have a certain logic. Every time it is explained a little differently what meditation actually is. Teacher Hans Zwart told us this time that meditation is about being present, we forget that a lot, but we can remind ourselves all the time. Meditation has three aspects: posture, breathing and mind. To name a few aspects of the posture: sitting in the middle of your cushion, legs folded, hands on the upper legs, straight spine, head aligned with the spinal column and the eyes are open (we are not asleep). A dignified, royal and wakeful posture. The breath can only be in the present. The mind are the thoughts that emerge, but we can always choose to come back to the present moment.
De meditatietechniek van dit niveau is dat er geen techniek is, je laat alles los ook de poging om te mediteren. De adem gaat gewoon door, alles gaat gewoon vanzelf door, door van alles los te laten, “voor niets gaat de zon op”. Pure aanwezigheid. De houding is er, de ademhaling is er en de gedachten ook; die komen en gaan. Er is nu geen referentiepunt meer, alles wat zich aandient is er, zonder oordeel. Elke punt of streep op papier is een onderdeel van het papier en tegelijkertijd ook het begin van iets. Zo is ieder geluid of gedachte een punt in de ruimte, een begin, en een herinnering om terug te keren naar het moment.
Bij deze manier van meditatie gaat het om aanwezig te zijn in het moment, geluiden te horen die er zijn en te zien waar je naar kijkt. Wakker en helder. Dit is de situatie die je in ook naar het dagelijks leven kan doortrekken: in iedere situatie praat er iemand, beweegt er iets, gebeurt er iets waar je aandacht naartoe kan gaan, zonder helemaal in gedachten te verzinken. Ik vind het bruggetje naar contemplatieve fotografie mooi: dat is eigenlijk mediteren (wakker en helder zijn) met je camera, wandelen door je omgeving en zonder oordeel genieten wat van er is, van wat zich aandient.
The meditation technique of this level is that there is no technique, you let go everything including the attempt to meditate. The breath continues by itself, everything continues by itself by letting go, “the sun rises for free” is a Dutch saying. Pure presence. The posture is there, the breath is there and the thoughts are too, they come and go. Now there is no reference point anymore, everything that occurs is there, without judgement. Every dot or stroke on a sheet of paper is a part of the paper and at the same time is a start of something new. So every sound or thought is a dot in space, a beginning, and a reminder to come back to the present.
This type of meditation is about being present in the moment, to hear the sounds that occur, to see what you are looking at. Awake and clear. This is the situation that you can extend to daily life: in every situation someone talks, somethings moves, something happens that can catch your attention, without be drawn into thought. I like the connection to contemplative photography: that is actually meditating (being awake and clear) with your camera, walking through your surroundings and enjoying what is without judgement, enjoying what occurs.