Helmut Newton, je houdt van zijn werk of niet. Het FOAM in Amsterdam heeft nu een grote overzichtstentoonstelling van de beroemde fotograaf Helmut Newton, die oorspronkelijk Duits was maar in 1938 zijn eigen land ontvluchtte wegens het opkomende nationaalsocialisme.
Met een paar vriendinnen ben ik afgelopen weekend naar deze tentoonstelling geweest die praktisch over het hele museum was verspreid en die een grote verscheidenheid toonde in zijn werk. We vonden zijn modefotografie prachtig; er zit vaak humor in en interactie tussen de mensen op de foto’s. Ook zijn de beelden heel stijlvol zoals de foto hierboven en gaven ze een goede indruk van de mode uit voorbijgaande tijden zoals de seventies.
We waren niet helemaal enthousiast over wat ander werk waarin veelal schaars geklede vrouwen met perfecte lichamen op hoge hakken waren te zien. Voor ons waren het wat koude en afstandelijke vrouwen zonder persoonlijkheden of harten. Misschien is het anders voor jou, maar deze foto’s leken te gemaakt voor mannen en wij als vrouwelijke toeschouwers waren niet in staat om ons te verbinden met deze schoonheden. En inderdaad, volgens dit artikel was hij ook niet geinteresseerd in mensen, in de ziel. Aan de andere kant ben ik wel geinteresseerd in mensen. Ik zou graag een sprank, een vonk van hun karakter of ziel willen zien, ook al is het subtiel.
De expositie duurt nog tot 4 september 2016.
Helmut Newton, you either love his work or you don’t. FOAM in Amsterdam currently has a major exhibition on the renowned photographer Helmut Newton, who was originally German but fled his country because of the rapid rise of national socialism in 1938.
With a few girl friends of mine I went to see this retrospective last weekend which took over the whole museum and showed a wide variety of his work. We loved his fashion photography, there is often lots of humor and interaction between the people in the photos. Also, the images were very stylish like the photo above and gave a good impression of the fashion of bygone periods like the seventies.
We were not too keen though on some of his other work which portrays barely clothed women with perfect bodies on high heels. To us, they were distant, somewhat cold women without personalities nor hearts. Perhaps you feel differently about it, but these photos seemed to be made for men and we as female lookers were not able to relate with any of these beauties. And indeed, according to this article he wasn’t interested in people, he was not interested in soul. On the other hand, I am interested in people. I would like to see a spark, a glimpse of their characters or souls even if it is just subtle.
The exhibition is running until 4 September 2016.